Avtal

Här får du svar på vanliga frågor och hittar guidevideos

Guidevideo:

Avtalshantering

Längd: 02:30

Avtalsfakturering

Längd: 04:42

Vanliga frågor och svar

Grön = omförhandlingsdatum passerat.
Röd = omförhandlingsdatum ej passerat.
Gul = löpande avtal.
Ja, det ligger som standard i plattformen. Du får en mailnotis när “Datum för omförhandling” passerar.
Du kan anpassa kunddatan i avtalskort. Där kan du fylla på med information och bygga kunddatan utifrån ert företags behov. Du hittar vår guide för kunddata längre ner på sidan.
  • Prospektkort – Här börjar resan med din potentiella kund. Börja med att skapa prospektkort och fyll på med info som möten, offerter m.m. Nästa steg är avtalskort.
  • Avtalskort – När ditt prospekt är registrerat som klart/vunnen görs prospekkortet om till avtalskort. I fas avtalskort ligger allt vilande till det är dags att omförhandla.
  • Kundkort – Här samlas all info och data gällande en kund. Du får en snabb överblick över bland annat alla avtal, prospekt, möten, ordrar och dokument.
Klicka på plustecknet till vänster i avtalsvyn.
För att inte skapa en massa dubbletter på ett och samma avtal vid varje ny order, har vi en funktion där ordern automatiskt kopplas till rätt avtal.
​Så när du skapar en ny order och får upp pop up-rutan samt väljer ordertyp (till exempel telefoni), kommer ordern automatiskt kopplas till avtalet som rör telefoni, men du kan såklart välja att skapa ett nytt avtal om så önskas. Det gör du i rullgardinsmenyn under “Koppla med avtal/prospekt”. 
Det bör alltså endast finnas ett avtal för varje ordertyp. Detta för att undvika dubbletter av samma avtal.

Klicka på pennan till höger i avtalsvyn. Du hamnar då i avtalskort.
Klicka på ”E-signering” i vänstermenyn i avtalskort och sedan pennan. Klicka på ikonen med ”Dokument” för att öppna avtalet.
Ja, via filterikonen bredvid sökrutan uppe till höger i avtalsvyn.
Gå till avtalskortet, klicka på Kalkyl (i vänstermenyn). Härifrån kan du ändra siffror, lägg till eller ta bort genom att klicka på ikonerna till höger.
Gå in på avtalskortet, klicka på ”Löpande” i datumboxen och tryck sen på “Spara” längst ned till höger.
Snabborder är en funktion för att registrera en försäljning kopplad till avtalet och kunden.
När du klarmarkerar ordern görs prospektet om till ett avtal och hamnar således i avtalsvyn.
Du hittar vår guide för kunddata längre ner på sidan.
Ett avtal är ett dokument och avtalskort är en plats i plattformen där du hittar all info och aktivitet kopplat till överenskommelsen med kund.
Du tar bort ett avtal genom att klicka på knappen “Avsluta”. Då inaktiveras avtalet och då försvinner det.

Guide: kunddata

Inställningar för kunddata

Bild 1

Kunddata är kopplat till avtalstyp/prospekttyp.*

Låt säga att du har en avtalstyp som heter “Försäljning”.

Se bild 1.

* Inställningar för avtalstyp/prospekttyp, kunddata och mycket annat hittar du som admin genom Inställningar (svarta vänstermenyn) -> Konto -> Avtal/prospekttyp.

I fliken Kunddata kan du koppla specifikt anpassad kunddata till en avtalstyp.

Här kan du lägga in i princip vad som helst, detta är endast ett exempel. Förnamn, efternamn och licensnivå.

Välj avtalstyp i rullgardinsmenyn och klicka på plustecknet till höger för att addera kunddata.

Bestäm ordning, titel och typ. Vill du ha ett rullgardinsmeny med olika alternativ väljer du Typ -> SelectOptions.

Se bild 2.

Bild 2.

Användning av kunddata

Bild 3.

Väljer du avtalstyp “Försäljning” när du skapar avtalet eller ordern, kommer din kunddata kopplat till avtalstyp “Försäljning” finnas i avtalskortet och orderkortet. Se bild 3.

I avtalskort och orderkort finns fliken Kunddata. Här kan du välja antalet rader och klicka på Uppdatera rader. Då får du fram den kunddata du lagt in för denna avtalstyp. Se bild 4.

Bild 4.

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår supportavdelning!

Tele: 010 - 330 20 50
Mail: support@notyfile.se
Chat: Nere i högra hörnet

Eller använd formuläret nedan: