Under en längre period har Notyfiles CEO Joakim Malmgren, tillsammans med utvecklaren Emil Saxlund, utvecklat ett konkurrenskraftigt kalkyl- och ritverktyg anpassat för solenergibranschen. Allt synkat med resterande moduler i plattformen. Efter hårt arbete, mycket feedback och kunskaper från engagerade kunder, har ett helt unikt och mycket uppskattat verktyg skapats för branschen.
När fick du upp ögonen för solenergibranschen?
[Joakim] – Jag såg att solenergibranschen är en bransch som växer. Det jag gillar är miljöaspekten i kombination med den starka tillväxten – där vill vi vara med. Ingen annan har lyckats med den här lösningen som vi har att erbjuda. Det sätter oss i en tacksam position på marknaden
Varför branschanpassningen i Notyfile?
[Joakim] – Den passar vår ursprungsidé med flexibilitet och användarvänlighet väldigt bra. Vi såg också en chans att förenkla för en hel bransch. Det gjorde valet enkelt att vi skulle bygga den här branschanpassningen och lösningen för företag som arbetar med solenergi.
Vad har Notyfile som andra CRM inte har när det kommer till den här typen av branschanpassning?
[Emil] – Det är bara vi som har ett integrerat verktyg i CRM:et som lirar med resten av modulerna. Det gör att vi är riktigt starka rent konkurrensmässigt. Vi har allt i ett.
[Joakim] – Det är precis så det är. Det i kombination med vårt användarvänliga och säljdrivna CRM blir en magisk lösning.
Vad är solelkalkyl för något och hur används den?
[Emil] – Solelkalkylen används för att offerera både privatpersoner och företag. Den hjälper också till med avancerade uträkningar, vilket underlättar extremt mycket för säljaren som får fram många siffror till kunderna som kan vara intressanta. Kunden får både en detaljerad bild av hur mycket man kommer att få i produktion, vad totalsumman blir, olika avdrag och avkastningen, samtidigt som kunden också får en bra övergripande bild.
[Joakim] – Vi har gjort något som är komplicerat och tidskrävande till att bli enkelt, snabbt och tidsbesparande.
Vad var svårigheterna med att utveckla den här typen av kalkyl?
[Emil] – Rent utvecklingsmässigt har den största utmaningen varit ritverktyget där man ritar huset och får det att lira med alla mått. Också att vi gett oss in i en helt ny bransch, att förstå hur solenergibranschen fungerar och vad de har nytta av. Det har också varit en utmaning att utveckla ett verktyg som fungerar för alla inom branschen. Trots att det är samma bransch, har de flesta ändå olika arbetssätt. Men nu har vi skapat ett verktyg som passar och uppskattas av alla i branschen.
[Joakim] – Den största och svåraste utmaningen har helt klart varit att förstå branschen och deras utmaningar. Varför det går bra för de det går bra för och hur vi som CRM-plattform kan ge alla bolag en bra grund att stå på. Vi har utvecklat ett verktyg som passar både de större och mindre företagen. Det är till exempel ett riktigt bra verktyg för det mindre företaget som växlar upp i ett högt tempo.
Vilka hinder stötte ni på vid utvecklingen?
[Emil] – Lite som det vi var inne på tidigare. Att utveckla något som ska passa flera olika arbetssätt. En kund kanske vill fokusera på en sak, en annan någonting annat. Det har resulterat i att kalkylen har fått två lägen. Ett mer detaljerat läge där du kan rita själv och ett enklare läge som gör att det går snabbare att offerera. Det beror på vad kunden är ute efter.
[Joakim] – Och möjligheten att offerera från mobil och iPad, det är en viktig del för våra kunder.
Vad skulle ni säga är de största fördelarna med Notyfiles lösning kontra andra som finns på marknaden?
[Emil] – Det finns ju riktigt stora företag som enbart utvecklar sådana här kalkyl- och ritprogram. Vi har byggt en stabil variant som fungerar till samtliga av våra moduler. Du kan till exempel direkt från kalkyl- och ritverktyget skapa en offert, för att sedan från offerten smidigt skapa en order. Flera andra liknande kalkyl- och ritverktyg vi tittat på har varit osmidiga, långsamma och svårarbetade. Det är såklart en stor fördel att vår lösning också är integrerad med CRM:et.
Hur upplever ni att kunderna tagit emot den här anpassningen?
[Emil] – Jag tycker att det har fungerat bra, vi får fler och fler kunder hela tiden som använder verktyget. Vi får mycket positiv feedback och inte längre lika många önskemål, så vi börjar landa i en riktigt bra produkt som självklart kommer att fortsätta utvecklas över tid i takt med att branschen också utvecklas.
[Joakim] – Väldigt positivt, men det har varit både och. Vissa kunder har längre startsträcka. Det är ett komplicerat arbetsflöde som vi har förenklat. För vissa kunder tar det längre tid att komma i gång och för vissa går det fortare. Det är viktigt att inte ha förväntningen som kund att bara kunna luta sig tillbaka, utan det kommer krävas lite tid för att komma fram till hur arbetsflödet ser ut. När man väl har gjort det så har man ett verktyg som kommer förenkla och effektivisera hela arbetsprocessen.
Okej, vi har fattat att det är ett fantastiskt verktyg – vad är planen framåt?
[Joakim] – Som vi ser det så har vi massor kvar att göra, vilket vi tycker känns superspännande. Vi fortsätter att utveckla den här anpassningen löpande. Det är en bransch vi tror starkt på och som vi tror kommer fortsätta växa över tid.